Zekerheid in zakelijk verhuizen
463 klanten beoordelen Erkende Projectverhuizers gemiddeld met een 8,6

Explosieven Opruimingsdienst (EOD)

Home » Klantbeoordelingen » Explosieven Opruimingsdienst (EOD)
Al langer onderhoudt Defensie, waarvan de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) onderdeel uitmaakt, een raamcontract met TopMovers. Toch is de recente verhuizing die het verhuisbedrijf voor de EOD verzorgde een noemenswaardige: talloze items – variërend van bommen en granaten tot munitie en patronen – moesten worden verhuisd naar een nieuw onderkomen. De aanblik van de collectie verleidde de verhuizers van TopMovers, die toch wel wat gewend zijn, tot een geïmponeerde ‘Woh, wat een hoop’. Hans Lenten was als projectofficier vanaf dag één betrokken bij de bijzondere verhuizing. In de wandelgangen werd hij ook wel eens als ‘commandant verhuizing’ aangesproken, vertelt hij nu, als hij met een tevreden gevoel terugblikt op het verhuisproject. ‘Het was vooral een kwestie van logisch nadenken, met een goed plan komen en waar nodig bijsturen.’

Complicatie tijdens de verhuizing was dat de EOD op elk moment een acute inzet moet kunnen garanderen. Lenten: ‘We doen zo’n 2.000 meldingen per jaar. Ook tijdens de verhuizing moest ons werk gewoon door kunnen gaan, ook als we ad hoc in actie zouden moeten komen.’ Daarnaast is de toonzaal, de plek waar alle items worden uitgestald, essentieel voor de opleidingen die de EOD verzorgt. Dat bracht met zich mee dat er slechts gedurende een beperkte periode kon worden verhuisd. Lenten: ‘De toonzaal is één van de grootste van Europa en wordt met grote regelmaat ingezet voor onze opleidingen. Het was dus geen optie de toonzaal wekenlang te sluiten.’

Uitgaande van voorgaande voorwaarden zijn de EOD en TopMovers om de tafel gaan zitten. Lenten vertelt: ‘Besloten werd dat ik elke subeenheid binnen de EOD op de hoogte zou houden. Daarvoor werd per subeenheid een begeleider/coördinator aangesteld: mijn interne aanspreekpunt. Zodoende konden we zaken binnen de EOD zoveel mogelijk zeker stellen.’ Het eerste deel van de verhuizing besloeg het inpakken en verhuizen van de items, goed voor zo’n 2 weken. Vervolgens vergde het uitpakken nog zo’n 6 à 7 weken, mede omdat de nieuwe locatie tijdens de verhuizing nog zijn definitieve indeling moest krijgen. Naast de items werd er ook een grote hoeveelheid kantoormeubilair verhuisd. Hier slaagde het verhuisteam van TopMovers er in om de medewerkers van de EOD vrijdags op de oude locatie te laten uitloggen om vervolgens op maandag op de nieuwe locatie weer te kunnen inloggen. Lenten: ‘Dat was een absolute must. We hebben onze middelen nodig om de continuïteit te kunnen waarborgen. Het was dan ook erg prettig dat we uiteindelijk in onze opzet slaagden.’

Al met al spreekt Lenten van een goede samenwerking met TopMovers. ‘Ze waren fysiek duidelijk aanwezig, toonden veel betrokkenheid en beschikten overduidelijk over kennis van zaken. Ze weten gewoon waar het over gaat. De goede, gedegen voorbereiding heeft zich in positieve zin uitbetaald. Ook was er een goed onderling contact, er was altijd een aanspreekpunt. Kortom, alles is erg soepel verlopen. Sterker, soms gingen we als ploeg te snel. Wat ook weer niet goed was, want dat zou het verhuisplan in de war kunnen schoppen. Immers, alles hangt in zo’n verhuisproces aan elkaar.’ Zelf kijkt hij ook met een goed gevoel terug op de verhuizing. ‘In het leger zijn we gewend projectmatig met veranderingen om te gaan. Ik beschikte echter niet over enige ervaring als verhuiscoördinator. Niettemin is het verhuisproject mij erg goed bevallen, zeker ook dankzij de prettige samenwerking met TopMovers.’

Tekst: redactie vakblad Verhuizen, Transport en Logistiek Nederland